Escarabeu de cor

Arqueologia

Anònim

Dinasties XVIII-XIX (segles XVI-XII aC)

Localització icon

L'escarabat és un dels animals més emblemàtics de la cultura egípcia. Els antics egipcis l'anomenaven khepror i creien que tenia la capacitat de reproduir-se tot sol. Per això l’associaven al culte solar, un dels més importants del sistema religiós egipci: l'escarabat era per a ells un símbol de transformació, renovació i resurrecció. Els amulets en forma d'escarabat s'anomenen escarabeus i tenien diferents funcions, normalment de caràcter màgic i protector. Aquest és d'una mena que es feia servir en el procés de momificació: s'hi gravava algun dels passatges del Llibre dels Morts que fan referència al cor i després es posava dins del cos del difunt, en substitució de l’òrgan real que se li havia extret junt amb les altres vísceres. En aquest cas, s’han pogut identificar fragments del capítol XXX-B, amb una de les seves introduccions canòniques que contenia el nom del difunt (malauradament esborrat), en el qual el finat estableix un diàleg amb el seu cor tot exhortant-lo que no el contradigui davant dels jutges ni aixequi fals testimoni contra ell en el moment de ser pesat a la balança. Aquest escarabeu, doncs, estava destinat a ser el cor del difunt en la vida d'ultratomba, però sobretot a ajudar-lo en el trànsit tot transmetent la veritat dels seus pensaments i sentiments, igual que es creia que el cor els contenia en vida.

Marc Sureda i Jubany

Localització

Sala2 ,Planta-1

1 Història del Museu