anònim
Tercer quart del segle XIV
Aquest antependi de fusta pintada es divideix en cinc campers, segons un esquema comú en aquests mobles: el central, que ocupa un terç de l’amplada i tota l’alçada, i quatre als costats, sobreposats de dos en dos. Són delimitats verticalment i horitzontalment per tires on s’alternen els colors ataronjat i turquesa (que dominen tota la peça), amb diferents decoracions. El bisell perimetral taronja amb fullatges és emmarcat per un llistó exterior de color turquesa fosc, decorat amb grups de tres fruits vermells separats per trets més clars. Al camper central, Maria amb el Nen seu en una banqueta encoixinada de color taronja, davant una tela turquesa amb brocats vegetals de to més fosc sostinguda per dos àngels i d’un perfil apuntat amb cresteria, que potser vol evocar el dosser d’un tron. Les escenes narratives són, de dalt a baix i d’esquerra a dreta, l’Anunciació, el Naixement, la visita dels Mags a Herodes i l’Epifania. El cicle iconogràfic s’adiu bé amb el títol de l’església parroquial de Santa Maria de Bellver de Cerdanya, d’on procedeix l’objecte segons la documentació del museu, i alhora amb el temps litúrgic de l’Advent i del Nadal, de fort caràcter marià. L’estil és una versió simplificada del gòtic italianitzant madurat al taller dels Serra; la varietat relativament escassa dels pigments deu indicar uns mitjans econòmics limitats. La peça constitueix una interessant pervivència de la tipologia de l’antependi de fusta pintada en un moment en què el retaule ja havia pres el relleu a l’hora de desplegar la càrrega iconogràfica associada als altars i en què els frontals de teixit havien començat a substituir massivament els pictòrics.
Marc Sureda i Jubany
Sala4 ,Planta0
4 Romànic
5–6–7–8 Gòtic
Tallers de La Seu d’Urgell (?)
Tercer quart del segle XIV
Pintura al tremp sobre fusta
114 x 223,5 x 15 cm
Provinent de Bellver de Cerdanya
MEV 4043