Del 20 de març al 5 de juliol de 2010

La princesa sàvia. Les pintures de Santa Caterina de la Seu d’Urgell

El conjunt de Santa Caterina és un exemple tardà però extraordinari de pintura romànica catalana. Concebut com a decoració mural d’una de les capelles de la catedral de la Seu d’Urgell, va ser redescobert a principis de segle XX, i posteriorment arrencat i venut en tres parts independents al mercat internacional d’antiguitats. Actualment, aquests tres fragments es conserven al Museu Nacional d’Art de Catalunya, al Museu Episcopal de Vic i a la Fundació Abegg de Suïssa. Les pintures són una mostra de les transformacions que es produeixen a la pintura romànica catalana a mitjans del segle XIII, quan rep l’impacte del gòtic lineal francès. El conjunt es relaciona amb el patronatge del bisbe Ponç de Vilamur (1230-1257), distingit combatent de l’heretgia càtara a la diòcesi d’Urgell. El protagonisme de santa Caterina en les pintures no pot deslligar-se d’aquest fet, ja que la santa era el model per excel·lència de la predicació antiherètica i patrona de l’orde dominic, nascut precisament per lluitar contra el catarisme. Per altra banda, l’exposició també permet conèixer la tècnica d’arrencament de pintura mural coneguda com a strappo, utilitzada durant els anys 20 i 30 del segle XX per arrencar sistemàticament els grans conjunts de pintura mural romànica de Catalunya. La mostra forma part del projecte de retrobament de conjunts dispersos del romànic català, iniciat entre el MEV i el MNAC l’any 2008 amb l’exposició. El cel pintat. El baldaquí de Tost. Ara, amb La princesa sàvia, s’ofereix l’oportunitat de gaudir de tot el conjunt pictòric de Santa Caterina, reunit per primera vegada des del seu arrencament.

Visitar exposició

Veure vídeo