EL MEV fa una important aposta per la digitalització de l’art medieval

17–11–21

El Museu, que es vol consolidar com a referent de l’art romànic i gòtic, presentarà una nova sala immersiva 3D, una nova estratègia de comunicació o la digitalització de l’espai de recepció, entre d’altres, per tal de captar l’interès de nous públics

El Museu Episcopal de Vic (MEV) fa una important aposta per ser un referent en l'art medieval en l'àmbit europeu. Amb el pòsit de més de 130 anys d'història, la institució estrena nova marca «MEV, Museu d'Art Medieval» que posa l'accent en l'espectacular col·lecció d'art romànic i gòtic i remodela l'espai web (www.museuartmedieval.cat). Aquestes són les primeres accions de "MEV, L’ART MEDIEVAL + DIGITAL", un projecte avantguardista i trencador que es desplegarà fins al 2023 i que s'ha presentat aquest dimecres. Aquest vol facilitar l'interès per l'art de l'edat mitjana a tots tipus de públics, gràcies a la incorporació d'una sala immersiva 3D, tòtems amb realitat augmentada o una nova estratègia digital. Amb un pressupost de 532.621 euros, "MEV, L’ART MEDIEVAL + DIGITAL" compta amb el suport del Departament de Cultura i la col·laboració de la Diputació de Barcelona.

L'objectiu és adaptar el MEV a la realitat del segle XXI explicant al visitant l'art medieval a partir de la contemporaneïtat, podent atreure nous públics i, tot plegat, en un espai molt més atractiu, dinàmic i singular.

Entre les accions de "MEV, L’ART MEDIEVAL + DIGITAL" en destaquen:

Web i continguts. – S'ha remodelat l'espai web per fer-lo més emocional i vivencial. S'hi incorporen nous continguts com fotografies d'alta resolució d'obres, digitalització d'obres 3D en volum, mapes interactius o recursos educatius. El web s'adapta a les noves necessitats de l'usuari i incorpora nous relats a partir de la col·lecció del museu o amb pàgines de les exposicions temporals. Aquest museu en línia s'anirà desplegant en diferents fases.

Sala immersiva.- Estarà situada a la planta soterrània del museu. Servirà per donar context a la col·lecció medieval del MEV a través d'una proposta museogràfica en 3D. Es busca una experiència completa que ajudi al visitant a través de la projecció d'experiències immersives. La primera experiència estarà centrada en la catedral romànica de Vic del s. XI. Es podran projectar diferents experiències immersives en diferents llengües. Es preveu que estigui en funcionament el març de 2022.

Pla de Comunicació.- S'aposta per reforçar el MEV com a referent en el relat de l'art medieval a través del treball amb públics, nous canals, digitalització... S'ha fet un redisseny de la imatge gràfica creada per l'estudi Gassiot & Llobet, que visualitza l'arc de connexió entre el passat medieval, el present i el futur. En aquesta aposta, la marca del museu passa a ser «MEV, Museu d'Art Medieval».

Digitalització de l'espai de recepció.- El vestíbul del museu, una de les principals vies d'entrada a l'equipament, es renovarà completament. Més enllà d'una redistribució de l'espai i nou mobiliari, l'espai de rebuda i organització de grups incorporarà una zona de realitat virtual i una pantalla que servirà de finestra a la col·lecció del museu i una porta d'entrada per a la visita a les col·leccions.

El taller del MEV.- Se situarà on actualment hi ha la sala de descans a la segona planta del museu. Està pensat per ser un espai 100% transformable. Acollirà activitats educatives, diferents disciplines artístiques o trobades socials autogestionades. Estarà equipada per a la presentació de continguts en activitats educatives, espectacles de petit format, presentacions... El projecte també preveu la realització i instal·lació de dues peces d'art interactiu de petit format per ser experimentades pel públic i que estaran relacionades amb el fons del museu.

"MEV, L’ART MEDIEVAL + DIGITAL" s'ha presentat aquest dimecres, 17 de novembre. En l’acte hi han intervingut el nou director del MEV, Oriol Picas; el director sortint, Josep Maria Riba; i la cap de l'àrea de Difusió i Acció Cultural, Carme Comas. El professor de la Uvic-UCC, Santos M. Mateos, ha fet una breu introducció sobre els reptes digitals dels museus.

Podeu recuperar la presentació a través del següent enllaç.

Descarregar nota de premsa