Església de Sant Martí de Tost El baldaquí de Tost El cel pintat de Tost Estructura, procés creatiu i restauració
No sabem si en altres terres la pintura sobre taula deguda als artistes primitius tingué una importància cabdal, però el fet és que enlloc com a Catalunya s’han conservat tants exemplars d’aquesta mena de pintura.

Josep Gudiol i Cunill, Els Primitius. II. Barcelona, 1929, p. 8.
El baldaquí de Sant Martí de Tost (Alt Urgell) és una obra excepcional del romànic català que es conserva en dos museus diferents. Mentre que el Museu Episcopal de Vic posseeix la biga davantera i la cresteria des de l’any 1917, des de 1932 la taula-plafó procedent de la col·lecció Plandiura pertany al Museu Nacional d’Art de Catalunya (Barcelona). Totes aquestes peces havien format part en origen de la col·lecció de l’artista Oleguer Junyent. Per tal de donar al públic l’oportunitat de gaudir, per primera vegada, del conjunt sencer, ambdues institucions van decidir desenvolupar aquesta exposició temporal, la qual s’entén com un primer pas dins un projecte més ampli de retrobament de conjunts romànics dispersos per Catalunya. Es tracta, doncs, d’una estreta col·laboració entre museus que vol ser un exemple de la voluntat d’aplegar esforços per al millor coneixement, estudi i difusió d’aquest tipus de peces.
Crèdits