Art medieval de Noruega i Catalunya

J. VERDAGUER I M. SUREDA
El Museu Episcopal de Vic us proposa, des d’aquest blog, un recorregut aprofundit per l’exposició «Nord & Sud» i per les seves obres d’art en línia.
Per què una exposició sobre l’art medieval de Noruega i de Catalunya? És que hi ha alguna connexió misteriosa entre aquestes dues regions separades per tres mil quilòmetres? No es tracta d’això. En realitat, l’art medieval protegit pels Fiords i conservat a redós dels Pirineus i en tants indrets de la Catalunya central és, ni més ni menys, l’únic testimoni d’una decoració de l’altar que en aquell temps havia estat comuna a tot Europa, però que avui ha desaparegut gairebé del tot en les regions centrals del continent. Per això les col·leccions medievals noruegues i catalanes tenen un valor representatiu únic al món.

Com s’explica aquesta unitat essencial? Entre els segles XII i XIV, una mateixa Església s’estenia per tot Europa occidental. Les creences, la litúrgia i les imatges eren compartides: en termes d’art religiós, no hi havia fronteres definides entre els estats. Tot i que la història de l’art sovint parla de les diferències entre l’art medieval francès, alemany o italià, això és, en bona part, perquè es fixa en un tipus de patrimoni més ben conservat en molts països, com ara l’arquitectura. Però si s’hi hagués conservat també el mobiliari litúrgic d’entre 1100 i 1350 en la mateixa proporció que a Catalunya i a Noruega, aquesta unitat essencial seria molt més evident i el missatge dels manuals d’art medieval potser seria una mica diferent. Ens parlaria sobretot d’un paisatge artístic i espiritual medieval comú arreu d’Europa, fonamentat en el cristianisme de ritu llatí.

«Nord & Sud» és un projecte d’exposició elaborat conjuntament pel MEV i pel Museum Catharijneconvent d’Utrecht (Països Baixos), amb la col·laboració del Museu de la Universitat de Bergen (Noruega). Tots tres museus són membres de la Xarxa de Museus d’Art Medieval d’Europa i els seus conservadors han constituït conjuntament l’equip de comissaris de l’exposició. Tot un símbol de la voluntat de col·laboració entre els museus i els seus professionals i també una bona representació dels extrems d’Europa i del seu centre «buit» de mobiliari litúrgic medieval. El millor punt de partida per començar un apassionant viatge al patrimoni medieval europeu!

TAMBÉ ET POT INTERESSAR
* Xarxa de Museus d’Art Medieval d’Europa  (enllaç)
* Museu Episcopal de Vic (enllaç)
* Museum Catharijneconvent. Utrecht (enllaç)