Compartir

Compartiment de retaule amb les temptacions de sant Antoni Abat

Gòtic

Lluís Borrassà (ca. 1360-1425) o Mateu Ortoneda (actiu entre 1391 i 1433)

Primer terç del segle XV

Localització icon

El MEV conserva una important representació de l’obra de Lluís Borrassà, un dels principals representants del primer estil internacional en la pintura gòtica catalana. Francesc Ruiz Quesada ha atribuït també aquesta obra a Mateu Ortoneda, pintor contemporani de Borrassà d’origen aragonès amb menys obra conservada. Ambdós artífexs, en tot cas, comparteixen una semblant interpretació del darrer gòtic italianitzant, herència del taller dels Serra, sota el signe de la delicadesa i el luxe propis del primer gòtic internacional.

Sant Antoni Abat, ermità egipci del segle IV considerat un dels pares del monacat, va ser un sant molt popular en el món medieval. La seva associació amb un porquet que prengué part en un dels seus miracles facilità que se’l considerés patró de la ramaderia i dels animals domèstics; d’aquesta manera, el seu culte esdevingué molt difós en l’àmbit rural català. Els nombrosos retaules que se li van dedicar a la Baixa Edat Mitjana van contribuir a fer coneguts els episodis de la seva hagiografia, d’arrel antiga però fixada en aquella època pel relat de la Llegenda Àuria. Antoni havia estat un ric hereu que va donar als pobres tots els seus bens i es va retirar al desert a pregar. Bona part de la seva història consisteix en narrar les temptacions que va patir al desert, molt sovint representades amb l’escena d’uns diables de formes i colors capriciosos que el turmenten, bastonegen i mosseguen. Una altra popular escena d’aquesta mena representa el moment en què Satanàs, havent adoptant la forma d’una seductora donzella, el tempta perquè trenqui el vot de castedat; però les urpes de sota la faldilla delaten la veritable identitat de la noia, que Antoni reconeix tot assenyalant el foc infernal d’on prové.

Marc Sureda Jubany

Llegir més

Localització

Sala7 ,Planta0

4 Romànic

5–6–7–8 Gòtic

Detalls de l’obra

Lloc d’execució

Barcelona

Període

Primer terç del segle XV

Material

Pintura al tremp sobre fusta

Dimensions

143 x 51 cm

Procedència

Santa Margarida de Montbui (Anoia)

Número d’obra

MEV 788