Retaule de la Mare de Déu i Santa Caterina

Mestre de Glorieta

Segon quart del segle XV

Localització icon

El retaule dedicat a la Mare de Déu i Santa Caterina devia trobar-se en un altar lateral de l’església de Sant Bartomeu de Mas de Bondia, a Montornès de Segarra. No es conserva complet: al MEV hi ha dos compartiments de la història de Maria (la Nativitat de Jesús i la Dormició), dos més amb episodis del martiri de santa Caterina (el del foc i el de la roda amb ganivets) i una cimera amb l’escena d’aquesta darrera santa predicant als savis d’Alexandria. Deu faltar la predel·la i també, almenys, una altra cimera de tema marià i quatre taules més (o sis, o vuit) per completar els cicles hagiogràfics, si s’entén que cada cimera coronava dos carrers. Tampoc no sabem si els panells pintats es combinaven amb imatges esculpides, com no era rar a l’època. Incloure diverses advocacions en un mateix retaule fou una solució habitual en els retaules gòtics catalans d’aquell temps. El Mestre de Glorieta va ser un pintor per ara no identificat, format al taller de Ramon de Mur, l’autor del magnífic retaule de Guimerà conservat al MEV. També al museu es conserva una taula amb la Mare de Déu procedent de Glorieta (MEV 1054), que serví per a donar-li nom. La pintura d’aquest artífex, estilitzada i elegant, s’emmiralla tant en les composicions del seu mestre (tal com es veu, per exemple, a l’escena de la Nativitat) com en altres influències que indiquen el camí cap al Segon Estil Internacional en la pintura gòtica catalana. Possiblement s’establí pel seu compte a partir de la mort de Ramon de Mur, vers 1435. Ruiz Quesada l’ha relacionat amb un tal Pere Rovira, pintor documentat a Barcelona, al Vallès i al Penedès durant la primera meitat del segle XV, però per a altres es tracta de dues personalitats artístiques divergents. Les obres clau per a la determinació del seu estil, en tot cas, són les taules del MEV.

Marc Sureda i Jubany

Localització

9–10–11 Gòtic

12–13–14 Renaixement