Reliquiari de la Vera Creu

Mobiliari

Anònim

Localització icon

Reliquiari de la Vera Creu que Oliba, bisbe de Vic i abat de Ripoll i Cuixà, va regalar a Arnau Mir de Tost, senyor d'Àger. Aquest reliquiari és rectangular amb un espai buit interior central en forma de creu que genera quatre compartiments laterals. En el solc central s'hi acobla un receptacle crucífer, on devien anar les relíquies, que conserva dues tapetes corredisses que tanquen el segment superior del braç vertical i tot el travesser horitzontal. El reliquiari té una tapa rectangular independent que s'encaixa al contenidor mitjançant un galze perimetral que li fa de guia. Pujol i Tubau, en una visita a la parròquia de Tost el 19 de febrer de 1922, veu i ens descriu aquest reliquiari i ens diu que anava cobert exteriorment per diversos teixits de seda. Aquests teixits, que són tres, actualment es conserven al Museu Episcopal de Vic i dos d'ells tenen senyals dels claus que els unien al reliquiari i que permeten endevinar quina part en folraven. També es conserven l'autèntica de les relíquies i una còpia del segle XIII d'una carta que Oliba va enviar a Arnau Mir de Tost oferint-li com a regal el reliquiari. Sembla lògic pensar que la tramesa d'aquest reliquiari és coincident amb la data de consagració de l'església de Sant Martí de Tost, feta pel bisbe Eribau d'Urgell el dia 7 d'octubre de 1040, en presència dels qui en foren fundadors i dotadors, Arnau Mir de Tost i Arsenda, la seva muller. Possiblement fou aquest el mateix reliquiari que es va introduir dins del reconditori de l'altar en el ritu de consagració de l'església de Sant Martí. Va ingressar al Museu Episcopal de Vic l'any 1930 provinent de la Seu d'Urgell.

Localització

9–10–11 Gòtic

12–13–14 Renaixement

15–16 Teixit i indumentària