Del 31 de maig al 14 de desembre de 2014

Pintar fa mil anys. Els colors del romànic

Qui eren i amb quins colors pintaven els artistes de fa mil anys? Aquestes qüestions troben resposta combinant diverses vies d'estudi: les noves tècniques de laboratori, les dades dels receptaris medievals i la recerca dels agents implicats en la realització de l’objecte artístic, des de qui encarregava l’obra fins a l’artista, passant pel públic a qui anava dirigida. Actualment encara hi ha l’opinió que el romànic era un art auster i de gran simplicitat, i no era així, perquè, malgrat que les esglésies avui se’ns mostren amb les parets nues, el cert és que a l’època romànica els colors vius i brillants n’envaïen tots els racons. Els murs, les taules que revestien els altars, els baldaquins que els cobrien i les escultures que ornaven els temples eren pintats de colors llampants. L'exposició Pintar fa mil anys. Els colors del romànic pretén revelar, doncs, alguns aspectes sobre la identitat i la formació d’aquests pintors, sobre qui els proporcionava els mitjans per a la seva tasca i com obtenien les matèries per donar colors a les seves obres. Aquesta mostra, organitzada pel Museu Episcopal de Vic, presenta els resultats de tres anys de recerca, realitzada en el marc del projecte Magistri Cataloniae. Artistes, patrons i públic: Catalunya i el Mediterrani (segles XI-XV), de la Universitat Autònoma de Barcelona que ha comptat amb la co·laboració del MEV, del CETEC-Patrimoni (IQS-UAB), i del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya. Amb aquest objectiu s’han analitzat obres com el baldaquí de Ribes, els frontals de Puigbò i Espinelves, l’altar de Lluçà i les pintures murals de sant Tomàs Becket de Santa Maria de Terrassa, que són les protagonistes d’aquesta exposició.

Blog de l'exposició

Descarregar en PDF